Posilňovanie, Strava

Proteiny

Bielkoviny alebo proteíny sú vysokomolekulárne prírodné látky zložené prevažne z (istých) aminokyselín. Chemická definícia znie : kopolyméry (kombinované polyméry) z monomerných jednotiek L-alfa-aminokyselín prepojených peptidovými väzbami.

Molekulárna hmotnosť jednoreťazcových bielkovín je medzi 10000 a 100000, u viacreťazcových bielkovín až do niekoľkých miliónov.

Často sa ako bielkovina chápe len taká bielkovina, ktorá obsahuje peptid s viac ako 100 aminokyselinami v molekule. Terminologickým opakom sú potom menšie „polypeptidy“ (v užšom zmysle) a „oligopeptidy“, ale terminológia tu nie je celkom ustálená. Polypeptid v širšom zmysle je každý väčší peptid, a teda aj napríklad každá bielkovina.

Sú nevyhnutnými zložkami všetkých rastlinných a živočíšnych buniek a majú v nich tak z hľadiska množstva (50%), ako aj funkcie veľmi významné postavenie.

Ako enzýmy sú nenahraditeľné pri regulácii biochemických reakcií, ako hormóny pri sprostredkúvaní reakcií, ako stavebné látky v stavbe bunky, ako protilátky pri obrane organizmu a sú to aj dôležité transportné a rezervné látky. Dôležité sú aj pri zrážaní krvi a mlieka, pri druhu krvnej skupiny a pri pamäti.

Schopnosť tvoriť bielkoviny majú len rastliny, živočíchy ich prijímajú potravou. U živočíchov sa v tráviacom trakte rozkladajú na aminokyseliny, z ktorých si potom živočíšny organizmus znova tvorí vlastné špecifické bielkoviny.

Druhy proteínu ktoré poznáme ?

Srvátka

Srvátka je asi najznámejší zdroj bielkovín v doplnkoch, avšak zároveň skrývajúci najviac nedorozumení.
Pre výrobcov neskrývajúcich spôsob dosiahnutia, resp. charakteristiku toho-ktorého srvátkového prášku, môžete nájsť na etikete názvy ako srvátkový koncentrát (napríklad ultra-, mikro-filtrovaný), srvátkový izolát (CFM, iónová výmena), sušená sladká srvátka a srvátkový hydrolyzát.

Kto kupuje doplnky s výrazným obsahom sušenej sladkej srvátky, môže sa pri dávkach odporúčaných pri bežnom užívaní veľmi často stretávať so záchodovou misou. Sušená sladká srvátka je nazývaná srvátka, ktorá obsahuje menej ako 25 percent bielkovín, ale namiesto toho obsahuje o to viacej laktózy, ktorá má dosť veľkú schopnosť spôsobovať problémy s trávením. Je to v podstate iba vysušená sladká srvátka ako napovedá samotné označenie. Najčastejšie sa tento druh srvátky používa v „gaineroch“, kde ešte akýmsi spôsobom ide zamaskovať prítomnosť zvýšeného obsahu sacharidov (laktózy) a takisto sa používa v lacných proteínových doplnkoch, ktoré pozostávajú z viacerých zložiek (sójový izolát, kazeinát vápenatý a pod.). Ak výrobca používa sušenú sladkú srvátku, v žiadnom prípade mu nejde o prínos pre športovca, ale výlučne o zisk (firmy sú samozrejme zakladané a fungujú za účelom dosiahnutia zisku, avšak predávať sušenú sladkú srvátku je ako predávať nakosenú trávu ako šalát so špeciálnymi účinkami).

Srvátkový koncentrát

Srvátkový koncentrát (WPC) je v podstate akýkoľvek výťažok zo srvátky, obsahujúci 25-90 percent bielkovín v sušine (suchá časť bez vlhkosti). z obsahu, dosahovaný postupným odfiltrovávaním nežiadúcich prvkov zo srvátky. Tento zdroj je vo svete jednoznačne najpoužívanejším zdrojom bielkovín v doplnkoch výživy. Dobrý proteínový doplnok čisto, podotýkam čisto z tohto zdroja, by mal obsahovať aspoň 70 percent bielkovín pri kakaovej a jahodovej príchuti (kde sa prevažne používa na ochutenie väčšie množstvo prášku), pri príchuti vanilkovej ešte vyššie percento. Ak je podiel bielkovín menší, obsahuje srvátkový koncentrát zase nezanedbateľné množstvo laktózy

Srvátkový izolát

Táto verzia srvátky (izolát) nie je, čo sa týka rastu svalov a straty tukov, takmer o nič lepšia než jej dvojča – koncentrát. Má síce trochu vyšší podiel proteínu na gram, avšak čo je toho výhodou? Nemusí sa naberať toľko naberačiek ako pri koncentráte? Cena izolátu v porovnaní s koncentrátom však prevyšuje jeho výhody.Ako srvátkový izolát (WPI) sa označuje výťažok s podielom bielkovín vyšším ako 90 percent. Tu je viacej metód – CFM, kde sa používajú na filtráciu špeciálne keramické filtre, ďalej sa používa metóda využívajúca vlastnosti iónov (iónová výmena) a samozrejme „normálna“, nepatentovaná filtrácia. Srvátkové izoláty obsahujú menej ako 3 percentá laktózy, preto sú vhodné pre ľudí s intoleranciou laktózy.

Sójový proteín

No, čo mám povedať. Aj toto je proteín. Čo sa týka zabraňovaniu rozpadu bielkovín, nesiaha kazeínu ani po členky. Takisto výskum ukázal, že chlapec má zlé vzťahy s našim priateľom testosterónom. Navyše, ešte znižuje hladinu HDL cholesterolu. Ak teda nie ste žena v menopauze, tak nemáte z tohto druhu proteínu oproti ostatným asi žiadne výhody.

Vaječný proteín a proteín z rôznych druhov mäsa

Vaječný proteín je celkom dobrý zdroj bielkovín – má dobrú BV (biologickú hodnotu) a je celkom lacný. Rôzne druhy mäsa (kuracie, nemastné hovädzie, tuniak…) majú síce nižšiu BV, ale zaisťujú pomalé vypúšťanie aminokyselín do krvného obehu. Takisto sú pomerne lacné.

Srvátkový hydrolyzát

Srvátkový hydrolyzát je naštiepený (predtrávený) zdroj bielkovín. Pritom môže ísť podľa zastúpenia bielkovín o hydrolyzovaný koncentrát alebo o izolát. Existujú rôzne stupne hydrolýzy, pričom vyšší stupeň zanechá vyššie množstvo menších častí (di-, tri-peptidy). čo je veľmi zaujímavé na hydrolyzovanej srvátke a na hydrolyzovaných proteínoch všeobecne je, že z hľadiska budovania svalovej hmoty majú niekoľkonásobne vyšší efekt ako nehydrolyzované proteíny, alebo ako voľné aminokyseliny. Hovorí sa tu o dvoj- a viacnásobnom efekte oproti spomenutým formám. Tento fakt veľa výrobcov zneužíva a pridáva do svojich špičkových výrobkov smiešne množstvo (často neprekračujúce gram na 100g produktu) hydrolyzovaného proteínu s cieľom popýšiť sa zákazníkovi, že produkt obsahuje hydrolyzát. Druhá kategória výrobcov pridá lacný hydrolyzát kolagénu, ktorý môžete použiť maximálne tak na výživu kĺbov a nie na stavbu svalovej hmoty. Obidva typy výrobcov to asi nemôžu myslieť so zákazníkom dobre…

Doporučené užívanie: 1,5-2,0g na 1kg telesnej hmotnosti.

(internet,bioma.sk)